Opis
Robert Schumann
Marchenbilder op. 114 na wiolonczelę i fortepian
Leos Janacek
Pohadka na wiolonczelę i fortepian
Arnold Schonberg
Verklarte Nacht op. 4 opr. na trio fortepianowe
Wykonawcy
Krzysztof Katana – skrzypce
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Anna Krzeszowiec – fortepian
Idea utworów charakterystycznych – oddających konkretne nastroje miniatur instrumentalnych – jak ulał pasowała do filozofii muzycznego romantyzmu. Krótkie utworki były mikroopowieściami …
Robert Schumann
Marchenbilder op. 114 na wiolonczelę i fortepian
Leos Janacek
Pohadka na wiolonczelę i fortepian
Arnold Schonberg
Verklarte Nacht op. 4 opr. na trio fortepianowe
Wykonawcy
Krzysztof Katana – skrzypce
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Anna Krzeszowiec – fortepian
Idea utworów charakterystycznych – oddających konkretne nastroje miniatur instrumentalnych – jak ulał pasowała do filozofii muzycznego romantyzmu. Krótkie utworki były mikroopowieściami nasyconymi baśniowością, niesamowitością; pozbawione tekstu, pozostawały intrygująco nieokreślone. Takie są Märchenbilder – Baśniowe obrazki Roberta Schumanna, tytułowane tylko określeniami tempa, nie nawiązującymi do postaci fikcyjnych, a jednak wyraźnie coś opowiadające. Pohádka (czyli Bajka) Leoša Janáčka z 1910 roku to już muzyka bardziej ilustracyjna, kilka scen wybranych z rosyjskiej Baśni o carze Bieriendieju.
Rozświetlona noc Arnolda Schönberga (1899) jest zaś programową opowieścią dla dorosłych. Oparta na wierszu Richarda Dehmela poruszającym kwestie wierności i przebaczenia, porywa ciągłym falowaniem emocji i odzwierciedlonego w dźwiękach erotycznego napięcia. Romantyzm w swoim finalnym punkcie.
Adam Suprynowicz