Przejdź do głównej treści strony

Czarna Maska / Koncert z okazji 90. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego

23.11.2023, czwartek 19:30
NOSPR Plac Wojciecha Kilara 1, 40-202 Katowice
Wydarzenie z serwisu Partnerskiego Bilety24.pl Powyższa propozycja ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej serwisu Biletomat, w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Opis

Program
Krzysztof Penderecki
„Czarna Maska” opera w 1 akcie wg dramatu Gerharta Hauptmanna

Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
NOSPR
Chór NFM
Artur Koza – przygotowanie chóru
Georg Zlabinger – reżyseria
Néstor Bayona – asystent dyrygenta, pianista korepetytor
Tadeusz Szlenkier – tenor (Silvanus Shuller)
Yeree Suh – sopran (Benigna)
Joanna Kędzior – sopran (Arabella)
Jennifer Johnson Cano – mezzosopran …
Program
Krzysztof Penderecki
„Czarna Maska” opera w 1 akcie wg dramatu Gerharta Hauptmanna

Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
NOSPR
Chór NFM
Artur Koza – przygotowanie chóru
Georg Zlabinger – reżyseria
Néstor Bayona – asystent dyrygenta, pianista korepetytor
Tadeusz Szlenkier – tenor (Silvanus Shuller)
Yeree Suh – sopran (Benigna)
Joanna Kędzior – sopran (Arabella)
Jennifer Johnson Cano – mezzosopran (Rosa Sacchi)
Patrick Vogel – tenor (Jedidja Potter)
Nathanaël Tavernier – bas (Francois Tortebat)
Ewa Tracz – sopran (Daga)
Tómas Tómasson – baryton (Löwel Perl)
Patrick Alexander Keefe – bas–baryton (Robert Dedo)
Dariusz Machej – bas (Plebanus Wendt)
Mateusz Zajdel – tenor liryczny (Hadank)
Remigiusz Łukomski – bas (Graf Ebbo)
Magdalena Pluta – alt (Gräfin Laura)
Piotr Maciejowski – tenor (Schedel)
Mateusz Hoedt – bas (Dr. Knoblochzer)
Justyna Ołów – mezzosopran (Schwarzer Tod)
Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego zdaje się być dzisiaj aktualna jak nigdy wcześniej. Pandemia koronawirusa i wojna rosyjsko-ukraińska, wielkie migracje i mieszanie się kultur stały się znakiem niespokojnych czasów współczesnej Europy. Podobne tło znajdujemy w trzeciej operze kompozytora z Dębicy, ale uderza nas w niej też coś innego: estetyczny ekumenizm. Choć dominuje tu ekspresjonizm rodem z pierwszej ćwiartki XX wieku (czasu powstania sztuki Hauptmanna), to jednocześnie rozbrzmiewa wiele innych tradycji. Lokalnych i europejskich, współczesnych i dawnych. Na scenie zespół instrumentalny towarzyszy wieczerzy grając muzykę opartą na XVII-wiecznych śląskich tabulaturach lutniowych. Wybrzmiewają cytaty z bachowskich chorałów i średniowiecznych sekwencji, a finałowej arii gospodyni Benigny – echa sonoryzmu i awangardy. Z kolei w partii Löwela Perla, przybyłego do Bolkowa wprost z Amsterdamu, słychać skale typowe dla tradycyjnej muzyki żydowskiej.

Penderecki, kompozytor światowej rangi, to jednocześnie kompozytor z małego galicyjskiego miasteczka. W Dębicy, podobnie jak Bolkowie, przenikały się różne tradycje, z których dominowała chasydzka. W powieści Juliana Stryjkowskiego zafascynowała kompozytora dramatyczna równoczesność i wielowarstwowość, którą napędza Czarną maskę. Ekumenizm Pendereckiego nie ogranicza się tylko do tradycji żydowskiej, lecz również prawosławnej. Po podsumowaniu dokonań awangardy i tradycji, na jaką się porwał w zachodniej z ducha Pasji wg św. Łukasza, przedstawił perspektywę wschodnią w Jutrzni. To kontynuacja zarówno w sensie czasu akcji (bo mowa tu o zmartwychwstaniu), jak i zamiarze syntetyzowania perspektyw. W tym niezwykłym oratorium Krzysztof Penderecki inspirował się bowiem cerkiewnym śpiewem z Rosji i Bułgarii oraz brzmieniem prawosławnej liturgii.
Jan Topolski

Bilety

Aktywne

KKM normalny

61 zł
Do wyczerpania

Normalny

75 zł
Do wyczerpania

KKM normalny

77 zł
Do wyczerpania

Normalny

95 zł
Do wyczerpania

KKM normalny

101 zł
Do wyczerpania

Normalny

126,50 zł
Do wyczerpania
Do biletów doliczana jest opłata serwisowa

Artyści

Miejsca

Powiadom mnie

Zapisując się na newsletter zgadzam się z regulaminem serwisu i akceptuję jego warunki.