Przejdź do głównej treści strony

Pieśni nad pieśniami i chóry nad chórami

24.11.2023, piątek 19:30
Sala kameralna NOSPR Plac Wojciecha Kilara 1, 40-202 Katowice
Wydarzenie z serwisu Partnerskiego Bilety24.pl Powyższa propozycja ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej serwisu Biletomat, w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Opis

Program
Wojciech Kilar
Modlitwa do małej Tereski
Agnus Dei
Hymn paschalny
Krzysztof Penderecki
Agnus Dei z Missa Brevis
Miserere z Pasji wg św. Łukasza
O gloriosa virginum
Henryk Mikołaj Górecki
Pięć pieśni kurpiowskich op. 75 nr. 1 „Hej, z góry, z góry!”
Joanna Wnuk–Nazarowa
„Głos miłego mego” do biblijnego tekstu z „Pieśni nad pieśniami” na trzygłosowy chór żeński
„Dwa wiatry” – umuzyczniony wiersz …
Program
Wojciech Kilar
Modlitwa do małej Tereski
Agnus Dei
Hymn paschalny
Krzysztof Penderecki
Agnus Dei z Missa Brevis
Miserere z Pasji wg św. Łukasza
O gloriosa virginum
Henryk Mikołaj Górecki
Pięć pieśni kurpiowskich op. 75 nr. 1 „Hej, z góry, z góry!”
Joanna Wnuk–Nazarowa
„Głos miłego mego” do biblijnego tekstu z „Pieśni nad pieśniami” na trzygłosowy chór żeński
„Dwa wiatry” – umuzyczniony wiersz Juliana Tuwima, na trzygłosowy chór żeński

Wykonawcy
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Anna Szostak – dyrygentka

Listopadowy koncert Cameraty Silesii stanowi krótki przegląd najwybitniejszych kompozycji chóralnych polskich kompozytorów zaliczanych do tzw. pokolenia 33’: Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Witolda Lutosławskiego.
Program otwiera Modlitwy do Małej Tereski Wojciecha Kilara – utwór skomponowany z okazji Jubileuszu Uniwersytetu Śląskiego, stanowiący obok Agnus Dei przykład zakorzenienia wokalnych kompozycji w średniowiecznej pobożności: medytacji, kontemplacji i modlitewnym skupieniu.
Podobnie po kluczowe symbole chrześcijaństwa – Trójcę, krzyż, opozycję ziemi i nieba, opowieść o Bogu i człowieku powołanym do Jego naśladowania sięga Krzysztof Penderecki. O Agnus DeiMissa Brevis sam mistrz mówił, że to chyba najpiękniejsza kompozycja, jaką kiedykolwiek napisał. Z pewnością jest jedną z kilku najbardziej poruszających.
Komponując Miserere z Pasji wg św. Łukasza Penderecki miał tylko nieco ponad trzydzieści lat. Jako pierwszy z kompozytorów tej części świata, rządzonej przez komunistów, nie zawahał się podjąć tematu sakralnego. I jako pierwszy kompozytor wieku XX-go odważył się nawiązać do gatunku i genre’u historycznego, którego wzorzec idealny stanowi Pasja według św. Mateusza. Bachowską formę pasyjnego oratorium wypełnił muzyką, w której melodyka chorału gregoriańskiego, polifonia niderlandzka i faktura weneckich chori spezzati spotkały się z techniką dodekafoniczną, efektami aleatorycznymi i myśleniem sonorystycznym.
W jakim kontraście stoi w tym zestawieniu pieśń Henryka Mikołaja Góreckiego i jego aria „Hej, z góry, z góry! Kóniku bury” op. 75! Żwawsze, zgodne z oryginalną muzyką kurpiowską metrum, zadziorny charakter, a wydźwięk niemal erotyczny: podmiot liryczny w formie żeńskiej wyraźnie preferuje „łózecko”.
Koncert będą kontrapunktować dwie nowe, napisane specjalnie na tę okazję kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej – „Głos miłego mego”do biblijnego tekstu z „Pieśni nad pieśniami” na trzygłosowy chór żeński oraz „Dwa wiatry”do poezji Juliana Tuwima, która pojawia się w tym zestawieniu nieprzypadkowo. Wszakże formacja poetycka, z której wyrastał Tuwim manifestowała konieczność zwrotu bohaterów fantastycznych, przedstawianych w aurze tajemnicy, na pograniczu jawy i snu, a w swojej dziecięcej poetyckości, pięknie kontrastują z biblijną poetyką „Pieśni nad pieśniami”.

Bilety

Aktywne

KKM ulgowy

27 zł
Do wyczerpania

Ulgowy

33 zł
Do wyczerpania

KKM normalny

35 zł
Do wyczerpania

Normalny

43 zł
Do wyczerpania
Do biletów doliczana jest opłata serwisowa

Artyści

Miejsca

Powiadom mnie

Zapisując się na newsletter zgadzam się z regulaminem serwisu i akceptuję jego warunki.