Przejdź do głównej treści strony

Czarna Maska / Koncert z okazji 90. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego

23.11.2023, thursday, 19:30
NOSPR, Katowice Plac Wojciecha Kilara 1, 40-202 Katowice
Wydarzenie z serwisu Partnerskiego Bilety24.pl Powyższa propozycja ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej serwisu Biletomat, w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Opis

Program
Krzysztof Penderecki
„Czarna Maska” opera w 1 akcie wg dramatu Gerharta Hauptmanna

Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
NOSPR
Chór NFM
Artur Koza – przygotowanie chóru
Georg Zlabinger – reżyseria
Néstor Bayona – asystent dyrygenta, pianista korepetytor
Tadeusz Szlenkier – tenor (Silvanus Shuller)
Yeree Suh – sopran (Benigna)
Joanna Kędzior – sopran (Arabella)
Jennifer Johnson Cano – mezzosopran …
Program
Krzysztof Penderecki
„Czarna Maska” opera w 1 akcie wg dramatu Gerharta Hauptmanna

Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
NOSPR
Chór NFM
Artur Koza – przygotowanie chóru
Georg Zlabinger – reżyseria
Néstor Bayona – asystent dyrygenta, pianista korepetytor
Tadeusz Szlenkier – tenor (Silvanus Shuller)
Yeree Suh – sopran (Benigna)
Joanna Kędzior – sopran (Arabella)
Jennifer Johnson Cano – mezzosopran (Rosa Sacchi)
Patrick Vogel – tenor (Jedidja Potter)
Nathanaël Tavernier – bas (Francois Tortebat)
Ewa Tracz – sopran (Daga)
Tómas Tómasson – baryton (Löwel Perl)
Patrick Alexander Keefe – bas–baryton (Robert Dedo)
Dariusz Machej – bas (Plebanus Wendt)
Mateusz Zajdel – tenor liryczny (Hadank)
Remigiusz Łukomski – bas (Graf Ebbo)
Magdalena Pluta – alt (Gräfin Laura)
Piotr Maciejowski – tenor (Schedel)
Mateusz Hoedt – bas (Dr. Knoblochzer)
Justyna Ołów – mezzosopran (Schwarzer Tod)
Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego zdaje się być dzisiaj aktualna jak nigdy wcześniej. Pandemia koronawirusa i wojna rosyjsko-ukraińska, wielkie migracje i mieszanie się kultur stały się znakiem niespokojnych czasów współczesnej Europy. Podobne tło znajdujemy w trzeciej operze kompozytora z Dębicy, ale uderza nas w niej też coś innego: estetyczny ekumenizm. Choć dominuje tu ekspresjonizm rodem z pierwszej ćwiartki XX wieku (czasu powstania sztuki Hauptmanna), to jednocześnie rozbrzmiewa wiele innych tradycji. Lokalnych i europejskich, współczesnych i dawnych. Na scenie zespół instrumentalny towarzyszy wieczerzy grając muzykę opartą na XVII-wiecznych śląskich tabulaturach lutniowych. Wybrzmiewają cytaty z bachowskich chorałów i średniowiecznych sekwencji, a finałowej arii gospodyni Benigny – echa sonoryzmu i awangardy. Z kolei w partii Löwela Perla, przybyłego do Bolkowa wprost z Amsterdamu, słychać skale typowe dla tradycyjnej muzyki żydowskiej.

Penderecki, kompozytor światowej rangi, to jednocześnie kompozytor z małego galicyjskiego miasteczka. W Dębicy, podobnie jak Bolkowie, przenikały się różne tradycje, z których dominowała chasydzka. W powieści Juliana Stryjkowskiego zafascynowała kompozytora dramatyczna równoczesność i wielowarstwowość, którą napędza Czarną maskę. Ekumenizm Pendereckiego nie ogranicza się tylko do tradycji żydowskiej, lecz również prawosławnej. Po podsumowaniu dokonań awangardy i tradycji, na jaką się porwał w zachodniej z ducha Pasji wg św. Łukasza, przedstawił perspektywę wschodnią w Jutrzni. To kontynuacja zarówno w sensie czasu akcji (bo mowa tu o zmartwychwstaniu), jak i zamiarze syntetyzowania perspektyw. W tym niezwykłym oratorium Krzysztof Penderecki inspirował się bowiem cerkiewnym śpiewem z Rosji i Bułgarii oraz brzmieniem prawosławnej liturgii.
Jan Topolski

Bilety

Wyprzedane

Strefa 3

KKM normalny

61 zł

Strefa 3

Normalny

75 zł

Strefa 2

KKM normalny

77 zł

Strefa 2

Normalny

95 zł

Strefa 1

KKM normalny

101 zł

Strefa 1

Normalny

126.50 zł

Miejsca

Podobne wydarzenia

Powiadom mnie

Zapisując się na newsletter zgadzam się z regulaminem serwisu i akceptuję jego warunki.