Opis
Olivier Latry – organy
Program
Jean–Louis Florentz
Preludium „L’enfant noir”
Jehan Alain
Aria
Johann–Sebastian Bach
Preludium i fuga G–dur BWV 541
Maurice Duruflé
Scherzo
Jean Guillou
Toccata
Charles–Marie Widor
V Symfonia f–moll op. 42: Allegro vivace – Allegro cantabile – Andantino quasi allegretto – Adagio – Toccata
Dla jednych historyczna świątynia, symbol królewskiej i duchowej władzy, dla innych zabytkowa atrakcja turystyczna. Katedra Notre-Dame …
Olivier Latry – organy
Program
Jean–Louis Florentz
Preludium „L’enfant noir”
Jehan Alain
Aria
Johann–Sebastian Bach
Preludium i fuga G–dur BWV 541
Maurice Duruflé
Scherzo
Jean Guillou
Toccata
Charles–Marie Widor
V Symfonia f–moll op. 42: Allegro vivace – Allegro cantabile – Andantino quasi allegretto – Adagio – Toccata
Dla jednych historyczna świątynia, symbol królewskiej i duchowej władzy, dla innych zabytkowa atrakcja turystyczna. Katedra Notre-Dame w Paryżu jest wciąż żywym, liczącym się na arenie międzynarodowej ośrodkiem kulturalnym. Od wieków organiści pełnili tu ważną rolę w uroczystościach liturgicznych. I dziś marzą o niej młodzi adepci tej sztuki. Tutejszy instrument, zbudowany przed trzydziestu laty przez organmistrzowską manufakturę Jean-Loup Boisseau, posiada łącznie ponad 8000 piszczałek, umożliwiając wykonanie różnorodnych repertuarów muzycznych i przyciągając tym samym wybitnych organistów. Przyciąga także tłumy turystów-melomanów, którzy zjeżdżają się z najróżniejszych zakątków globu, aby posłuchać organistów piastujących oficjalne stanowiska rezydentów w Katedrze Notre-Dame. Najlepszych z najlepszych.
Właśnie takim tytułem może poszczycić się - Olivier Latry, który organistą tytularnym Katedry Notre Dame w Paryżu został wieku zaledwie… 23 lat. Był wówczas uczniem samego Gastona Litaize. Obecnie wykłada w Conservatoire National Supérieur de Paris i uważa się go za jednego z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych wirtuozów organowych na świecie. Sławę zyskał zarówno jako wykonawca dzieł należących do organowego kanonu, jak i ze względu na pełne inwencji improwizacje.
Występował w najbardziej prestiżowych salach na świecie, był gościem czołowych orkiestr pod dyrekcją renomowanych dyrygentów, nagrywał dla największych wytwórni i dokonał prawykonań imponującej liczby nowych utworów.. W programie jego recitalu, oprócz muzyki Johannesa Sebastiana Bacha znajdą się kompozycje twórców francuskich, których dzieła nierozerwalnie związane są z katedrą Notre Dame.