Biletomat Koncerty FESTIWAL ARS CAMERALIS 2017: Badanie terenowe nad ukraińską kulturą, Postman

Koncerty: FESTIWAL ARS CAMERALIS 2017: Badanie terenowe nad ukraińską kulturą, Postman

Bilety na koncert

FESTIWAL ARS CAMERALIS 2017: Badanie terenowe nad ukraińską kulturą, Postman

termin

So, 04 listopada 2017 godz. 19:00

miejsce

Kinoteatr Rialto
Św. Jana 24, 40-012 Katowice

organizator

INSTYTUCJA KULTURY ARS CAMERALIS SILESIAE SUPERIORIS

Bilety

Używasz Adblocka lub innej wtyczki mogącej blokować złożenie zamówienia. Jeśli napotkasz problemy wyłącz wtyczkę dla prawidłowej realizacji zamówienia.


Standard

Standard

dostępna do
So, 04 lis 2017 16:00

5 PLN

Wyprzedane



 

📄Badanie terenowe nad ukraińską kulturą

Postman

4 listopada (sobota)
g. 19:00
Zderzenia Literackie
Badanie terenowe nad ukraińską kulturą
Spotkanie: OKSANA ZABUŻKO (UA)
Prowadzenie: SZYMON KLOSKA

Koncert: POSTMAN (UA)
Miejsce: Kinoteatr Rialto, ul. św. Jana 24, Katowice
Bilety: 5 zł

„Ojczyzna to nie po prostu miejsce urodzenia, prawdziwa ojczyzna to miejsce zdolne cię zabijać nawet na odległość, podobnie jak matka powoli i nieodwracalnie zabija dorosłe dziecko, trzymając je przy sobie, krępując każdy jego ruch i myśl, swoją omotującą obecnością”.
Oksana Zabużko, „Badania terenowe nad ukraińskim seksem”, tłum. Katarzyna Kotyńska

OKSANA ZABUŻKO
Pisarka zaliczana do grona ukraińskich twórców najchętniej i najczęściej tłumaczonych na inne języki. Autorka kilku tomików poetyckich, opowiadań oraz powieści, które przyniosły jej uznanie w Europie, a na Ukrainie stały się dużymi sukcesami wydawniczymi. Powieść zatytułowana „Badania terenowe nad ukraińskim seksem” z 1996 roku stała się manifestem ukraińskiego feminizmu lat 90., z kolei „Muzeum porzuconych sekretów” – książka, za którą otrzymała Nagrodę Literacką Europy Środkowej „Angelus” – wzbudziła szereg kontrowersji, także poza granicami Ukrainy. Ponadto w języku polskim ukazały się: zbiór opowiadań „Siostro, siostro” oraz „Ukraiński palimpsest” – zapis rozmów, które z Oksaną Zabużko przeprowadziła Izabella Chruślińska.
Oksana Zabużko jest postrzegana jako czołowa intelektualistka Ukrainy i cieszy się w swojej ojczyźnie dużym autorytetem. Bez wątpienia wpływają na to stale powracające w jej twórczości eseistycznej i publicystycznej wątki: przeszłość Ukrainy i jej kolonializm, próba uporania się z sowieckim dziedzictwem, nieustanne poszukiwanie nowej ukraińskiej tożsamości.

POSTMAN
Pod tą nazwą kryje się jednoosobowy pomysł Kostiantyna Pochtara, muzyka kojarzonego przede wszystkim z indie-rockową grupą 5Vymir, z którą nagrał dwa albumy („Mistolinia” oraz „New Names”) i wciąż regularnie koncertuje. Całkiem niedawno zapragnął jednak przemówić nieco innym głosem i wykonał gest dość charakterystyczny dla songwriterów na całym świecie. Po prostu zabrał ze sobą gitarę oraz kilka innych instrumentów i wsiadł do pociągu, by wyruszyć w trasę. Dzięki takiej decyzji jego ważny głos dociera do miast i miasteczek, choć nie wezbraną falą – raczej niespiesznie sączy się w małych klubach, a nawet... prywatnych mieszkaniach.
Jeszcze w czasie studiów w Kijowie zainteresował się intrygującą formą – koncertami domowymi, na których pojawia się kilkanaście osób. Jak przyznawał w wywiadach, to zupełnie inny rodzaj kontaktu z publicznością niż występy w dużych salach koncertowych dla kilkuset słuchaczy.
Postman to przede wszystkim akustyczne brzmienie gitarowe. Zapowiedzią tego niebanalnego wcielenia Kostiantyna Pochtara była już debiutancka epka zatytułowana „Baly i Korabli”, z mocno folkowym uderzeniem. Mocnym na tyle, że tytułowy utwór znalazł się na liście 100 najlepszych kompozycji powstałych na Ukrainie w 2015 roku, a album trafił do wielu podsumowań najważniejszych muzycznych wydarzeń.
Na kolejnym wydawnictwie, zatytułowanym „Context”, które ukazało się w 2016 roku, artysta nie tylko wykorzystuje charakterystyczne dla niego środki wyrazu, ale sięga też do innych źródeł. Stąd oprócz gitary i harmonijki ustnej pojawiają się skrzypce, a w warstwie czysto brzmieniowej można odnaleźć odniesienia do muzyki barokowej. Sam muzyk przyznaje, że muzyka klasyczna była mu bliska od dawna (fascynował się instrumentami strunowymi), i niejednokrotnie zastanawiał się, jak jego kompozycje brzmiałyby w orkiestrowych aranżacjach.
Postman nie ukrywa fascynacji muzycznymi doświadczeniami lat 60. i kreślonymi przez ówczesnych muzyków wizjami świata, przepełnionymi miłością i przesłaniem pokoju. To o tyle istotne, że stara się również żywo reagować na zmiany zachodzące w ukraińskim społeczeństwie.
We wrześniu ukazała się trzecia epka artysty, zatytułowana „Being High”. Znalazły się na niej cztery utwory anglojęzyczne, utrzymane w duchu psychodelicznego folku. Wszystkie utwory zostały nagrane przy użyciu metody przepuszczania muzyki przez taśmę magnetyczną, dzięki czemu zyskały analogowy charakter i dźwięk.

SZYMON KLOSKA
Lubi mówić i pisać o książkach, dlatego nierzadko można go usłyszeć w radiu bądź czytać na łamach prasy. Od ponad dziesięciu lat współprowadzi audycję „Piątka z literatury” na falach RMF Classic. Publikował też m.in. w „Tygodniku Powszechnym” czy „Bluszczu”. Przez wiele lat był związany z Instytutem Książki, a od stycznia tego roku pracuje na rzecz programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Wraz z Agnieszką Karp-Szymańską i Łukaszem Dębskim wymyślił Festiwal Literatury dla Dzieci.

Więcej informacji o Festiwalu na: www.arscameralisfestiwal.pl

Zamów bilety już teraz na Biletomat.pl 









Zakup biletu na to wydarzenie
wymaga podania hasła

Podaj hasło / Enter the password

OK