Przejdź do głównej treści strony

67. MFMO w Oliwie - Mateusz Rzewuski, Paweł Wróbel

23.08.2024, piątek, 20:00
Archikatedra Oliwska, Gdańsk Bpa Edmunda Nowickiego 5, 80-330 Gdańsk
Wydarzenie z serwisu Partnerskiego Bilety24.pl Powyższa propozycja ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej serwisu Biletomat, w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Opis

Program:
Louis Vierne – II. Symfonia organowa e-moll op. 20, cz. I. Allegro
(M. Rzewuski).
Marcel Dupré – Symphonie-Passion op. 23, II. Nativité, IV. Résurrection (M. Rzewuski).
Wolfgang Amadeus Mozart – Adagio i Fuga c-moll, KV. 546 (Transkrypcja na duet organowy Klaus Uwe Ludwig), (M. Rzewuski i P. Wróbel).
Jan Sebastian Bach – Toccata z VI …
Program:
Louis Vierne – II. Symfonia organowa e-moll op. 20, cz. I. Allegro
(M. Rzewuski).
Marcel Dupré – Symphonie-Passion op. 23, II. Nativité, IV. Résurrection (M. Rzewuski).
Wolfgang Amadeus Mozart – Adagio i Fuga c-moll, KV. 546 (Transkrypcja na duet organowy Klaus Uwe Ludwig), (M. Rzewuski i P. Wróbel).
Jan Sebastian Bach – Toccata z VI Partity e-moll BWV 830
(Transkrypcja na organy P. Wróbel), (P. Wróbel).
Ferenc Liszt – Funérailles (Transkrypcja na organy P. Wróbel), (P. Wróbel).
August Gottfried Ritter – Finał z II Sonaty organowej e-moll op. 19.
(P. Wróbel).

Mateusz Rzewuski Polski organista, doktor sztuk muzycznych Mateusz Rzewuski jest jednym z najaktywniej koncertujących artystów młodego pokolenia. Ukończył wyższe uczelnie muzyczne w czterech krajach: w Polsce — studia magisterskie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, w Niemczech — studia magisterskie w Musikhochschule w Lubece w klasie organów prof. Franza Danksagmüllera, we Francji — studia podyplomowe z gry na organach oraz improwizacji w Konserwatorium Regionalnym w Paryżu w klasie solowej prof. Christophe Mantoux’a otrzymując dyplom „Concertiste” oraz w Szwajcarii — studia podyplomowe w zakresie muzyki dawnej w Scholi Cantorum w Bazylei, w klasie mistrzowskiej prof. Wolfganga Zerera. Stopień doktora sztuki muzycznych w dziedzinie artystycznej – instrumentalistyka – uzyskał w 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na podstawie rozprawy dotyczącej muzyki organowej Marcela Duprégo oraz Oliviera Messiaena oraz pierwszej w Polsce płyty CD zarejestrowanej na historycznych organach Aristida Cavaillé-Colla w katedrze Św. Krzyża w Orleanie we Francji.
Mateusz Rzewuski jest również laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych: w Rumii w 2011 r., w Legnicy w 2013 r., w Bardzie w 2013 r. (I nagroda), w Wilnie na VII Międzynarodowym Konkursie organowym im. Čiurlionisa w 2015 r. (II nagroda) oraz w Białymstoku w 2017 r. (I nagroda).
Jest stypendystą prezydenta miasta Warszawy oraz Rektora UMFC w Warszawie. Otrzymał także stypendium Ministra Nauki oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” na magisterskie studia w Niemczech.
Od 2013 roku zajmuje się również działalnością managerską i animacją kultury. Mateusz Rzewuski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej: w Łukowie, Białej Podlaskiej, Włodawie oraz na Pradze Południe w Warszawie. Jest także członkiem Diecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej, na którego został nominowany na pięcioletnią kadencję przez Biskupa Siedleckiego w 2021 roku.

Paweł Wróbel - pedagog, koncertujący organista i animator życia muzycznego. Studiował pod kierunkiem prof. Andrzeja Chorosińskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Jona Laukvika w Hochschule für Musik w Stuttgarcie (Niemcy) oraz prof. Gunthera Rosta w Universität für Musik w Grazu (Austria). Stypendysta Keimyung Research Foundation Uniwersytetu w Daegu (Korea Południowa) w 2007 roku. W roku 2012 uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, a w roku 2019 stopień doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Otrzymał nagrody podczas międzynarodowych konkursów organowych w Poznaniu (2005), Gdańsku (2006), Zurychu (2011), Miami (2012). Brał udział w sesjach i kursach mistrzowskich z zakresu gry organowej, prowadzonych przez Ludgera Lohmanna, Bernharda Haasa, Gerharda Weinbergera, Wolfganga Zerera, Martina Sandera, Christopha Krummachera.
Jest autorem transkrypcji na organy, utworów klawesynowych, fortepianowych i orkiestrowych J.S. Bacha, F. Chopina, P. Czajkowskiego, G. Fauré, F. Liszta, S. Prokofiewa, S. Rachmaninowa, J. Sibeliusa oraz I. Strawińskiego. Jego autorskie transkrypcje organowe Funérailles S. 173/7 (2010), Walca zapomnianego nr 1 S. 215 (2017), Sonaty fortepianowej h-moll S. 178 (2019) F. Liszta oraz Après un rêve (2018) G. Fauré i Tańca wieszczki cukrowej (2018) z baletu Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego ukazały się drukiem w wydawnictwie „Polihymnia” w Lublinie.
Paweł Wróbel ma w swym repertuarze komplet dzieł organowych J. Brahmsa, N. Bruhnsa, C. Francka,
R. Schumanna oraz wszystkie sonaty organowe A.G. Rittera. Artysta w ramach swej działalności koncertowej występował w Anglii, Danii, Austrii, Słowacji, Czechach, Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Włoszech, Stanach Zjednoczonych oraz Polsce, jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia organistów American Guild of Organists w Nowym Jorku.
W roku 2019 na organach Bazyliki Miłosierdzia Bożego w Krakowie-Łagiewnikach, Paweł Wróbel dokonał nagrania utworów organowych polskiego kompozytora Aleksandra Karczyńskiego – płyta, wydana przez wydawnictwo „Ars Sonora” z Łodzi, stanowi pierwszą rejestrację fonograficzną tychże utworów. Natomiast publikacja nutowa zawierająca wydane pod jego edycją 3 Preludia i fugi op. 5 Aleksandra Karczyńskiego, które zostały opublikowane w wydawnictwie Polihymnia w Lublinie, jest pierwszym wydaniem nutowym tychże kompozycji na podstawie rękopisu znajdującego się w Bibliotece Narodowej w Warszawie. Paweł Wróbel - razem z Ks. Michałem Olejarczykiem - pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Bazylice Katedralnej w Kielcach; brał także udział w projekcie przebudowy katedralnych organów (Bracia Rieger, 1912) przez firmę organmistrzowską „Zych” z Wołomina, oraz dokonał nagrania płyty wydanej przez wydawnictwo „Jedność” z Kielc.
Wykładowca w Diecezjalnym Studium Organistowskim oraz Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach, a także w Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie. W roku 2022 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie, w ramach którego realizuje projekt „Zapomniana polska muzyka organowa kompozytorów XX w.”, na który składa się; publikacja nutowa 5 Fug op. 35 Aleksandra Karczyńskiego opublikowana w wydawnictwie „Polihymnia” w Lublinie, a także płyta wydana przez wydawnictwo „Ars Sonora” z Łodzi, zawierająca utwory następujących kompozytorów: Walerian Styś, Franciszek Przystał, Bolesław Wallek Walewski, Kazimierz Garbusiński.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Bilety

Aktywne

Bilet ulgowy

22,00 zł
Do wyczerpania

Bilet normalny

32,00 zł
Do wyczerpania

Bilet Rodzinny

75,00 zł
Do wyczerpania
Do biletów doliczona jest opłata serwisowa

Miejsca

Podobne wydarzenia

Powiadom mnie

Zapisując się na newsletter zgadzam się z regulaminem serwisu i akceptuję jego warunki.