Przejdź do głównej treści strony

Marc-André Hamelin / Recital i natury czar / Festiwal Katowice Kultura Natura

15.05.2024, wednesday, 19:30
NOSPR, Katowice Plac Wojciecha Kilara 1, 40-202 Katowice
Wydarzenie z serwisu Partnerskiego Bilety24.pl Powyższa propozycja ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej serwisu Biletomat, w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Description

Program
Charles Ives
II Sonata fortepianowa „Concord, Mass”

Robert Schumann
Waldszenen op. 82
Maurice Ravel
Gaspard de la nuit M. 55

Wykonawcy
Marc-André Hamelin – fortepian

II Sonata fortepianowa „Concord, Mass., 1840–1860” (1912) to dzieło legenda. Charles Ives złożył w nim hołd grupie amerykańskich filozofów i pisarzy tzw. transcendentalistów, którzy działali w tytułowym miasteczku położonym w Nowej Anglii. Ich nazwiska to zarazem nazwy …
Program
Charles Ives
II Sonata fortepianowa „Concord, Mass”

Robert Schumann
Waldszenen op. 82
Maurice Ravel
Gaspard de la nuit M. 55

Wykonawcy
Marc-André Hamelin – fortepian

II Sonata fortepianowa „Concord, Mass., 1840–1860” (1912) to dzieło legenda. Charles Ives złożył w nim hołd grupie amerykańskich filozofów i pisarzy tzw. transcendentalistów, którzy działali w tytułowym miasteczku położonym w Nowej Anglii. Ich nazwiska to zarazem nazwy kolejnych części sonaty: Emerson, Hawthorne, Alcottowie, Thoreau. Przeszczepili oni na grunt amerykański idee europejskiego romantyzmu: panteistyczne odczucie natury, zasadę polegania na sobie, a także optymistyczne przekonanie o duchowej ewolucji kosmosu, które można uznać nowoczesną mutację muzyki sfer. Muzycznym emblematem Sonaty „Concord” jest Beethovenowski „motyw losu” – wprowadzony, by zademonstrować siłę ludzkiego ducha, który potrafi nad losem zapanować. Muzyka, pełna fantazji i swobody, nie trzyma się schematów formalnych, aczkolwiek zachowuje zrąb narracyjny cyklu sonatowego.
Czar natury przenika też Sceny leśne (1849) Roberta Schumanna. Elementy wizjonerskie i fantastyczne (np. miniatury Niesławne miejsce, Ptakprorokiem) występują tu w sąsiedztwie lekkich, realistycznych obrazków rodzajowych (Myśliwy na czatach, Oberża). Całość spinają klamrą Wejście oraz Pożegnanie – to ostatnie w stylu quasi-improwizacji przypominającej nieco poetyckie postludia wieńczące wczesne cykle fortepianowe Schumanna.
W Gaspard de la nuit (1908) Maurice Ravel sięgnął do cyklu próz poetyckich Aloysiusa Bertranda, w których eteryczna poetyka symbolizmu avantlalettre zderzona zostaje z ironią świata odczarowanego. W Ondine poecie kontemplującemu spływanie deszczu po szybach ukazuje się syrena. Le Gibet przedstawia szubienicę, z której zwisa trup kołyszący się w czerwieni wieczornego słońca. Scarbo to złośliwy gnom, który nie pozwala poecie zasnąć. Ravel sięgnął tu po repertuar środków, którymi muzyka XIX wieku przedstawiała istoty nadprzyrodzone – „elficką” lekkość figuracji i „diaboliczne” repetycje.
Marcin Trzęsiok
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 120 minut

Tickets

Active

KKM ulgowy

27.00 zł
Available until sold out

Ulgowy

33.00 zł
Available until sold out

KKM normalny

35.00 zł
Available until sold out

Normalny

43.00 zł
Available until sold out

KKM ulgowy

43.00 zł
Available until sold out

KKM normalny

51.00 zł
Available until sold out

Ulgowy

55.00 zł
Available until sold out

KKM ulgowy

61.00 zł
Available until sold out

Normalny

65.00 zł
Available until sold out

KKM normalny

69.00 zł
Available until sold out

Ulgowy

75.00 zł
Available until sold out

Normalny

85.00 zł
Available until sold out
A service charge is added to the tickets

Places

Similar events

Powiadom mnie

Zapisując się na newsletter zgadzam się z regulaminem serwisu i akceptuję jego warunki.