Przejdź do głównej treści strony

Marc-André Hamelin / Recital i natury czar / Festiwal Katowice Kultura Natura

15.05.2024, środa, 19:30
NOSPR, Katowice Plac Wojciecha Kilara 1, 40-202 Katowice
Wydarzenie z serwisu Partnerskiego Bilety24.pl Powyższa propozycja ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty handlowej serwisu Biletomat, w rozumieniu art. 66 §1 Kodeksu Cywilnego.

Opis

Program
Charles Ives
II Sonata fortepianowa „Concord, Mass”

Robert Schumann
Waldszenen op. 82
Maurice Ravel
Gaspard de la nuit M. 55

Wykonawcy
Marc-André Hamelin – fortepian

II Sonata fortepianowa „Concord, Mass., 1840–1860” (1912) to dzieło legenda. Charles Ives złożył w nim hołd grupie amerykańskich filozofów i pisarzy tzw. transcendentalistów, którzy działali w tytułowym miasteczku położonym w Nowej Anglii. Ich nazwiska to zarazem nazwy …
Program
Charles Ives
II Sonata fortepianowa „Concord, Mass”

Robert Schumann
Waldszenen op. 82
Maurice Ravel
Gaspard de la nuit M. 55

Wykonawcy
Marc-André Hamelin – fortepian

II Sonata fortepianowa „Concord, Mass., 1840–1860” (1912) to dzieło legenda. Charles Ives złożył w nim hołd grupie amerykańskich filozofów i pisarzy tzw. transcendentalistów, którzy działali w tytułowym miasteczku położonym w Nowej Anglii. Ich nazwiska to zarazem nazwy kolejnych części sonaty: Emerson, Hawthorne, Alcottowie, Thoreau. Przeszczepili oni na grunt amerykański idee europejskiego romantyzmu: panteistyczne odczucie natury, zasadę polegania na sobie, a także optymistyczne przekonanie o duchowej ewolucji kosmosu, które można uznać nowoczesną mutację muzyki sfer. Muzycznym emblematem Sonaty „Concord” jest Beethovenowski „motyw losu” – wprowadzony, by zademonstrować siłę ludzkiego ducha, który potrafi nad losem zapanować. Muzyka, pełna fantazji i swobody, nie trzyma się schematów formalnych, aczkolwiek zachowuje zrąb narracyjny cyklu sonatowego.
Czar natury przenika też Sceny leśne (1849) Roberta Schumanna. Elementy wizjonerskie i fantastyczne (np. miniatury Niesławne miejsce, Ptakprorokiem) występują tu w sąsiedztwie lekkich, realistycznych obrazków rodzajowych (Myśliwy na czatach, Oberża). Całość spinają klamrą Wejście oraz Pożegnanie – to ostatnie w stylu quasi-improwizacji przypominającej nieco poetyckie postludia wieńczące wczesne cykle fortepianowe Schumanna.
W Gaspard de la nuit (1908) Maurice Ravel sięgnął do cyklu próz poetyckich Aloysiusa Bertranda, w których eteryczna poetyka symbolizmu avantlalettre zderzona zostaje z ironią świata odczarowanego. W Ondine poecie kontemplującemu spływanie deszczu po szybach ukazuje się syrena. Le Gibet przedstawia szubienicę, z której zwisa trup kołyszący się w czerwieni wieczornego słońca. Scarbo to złośliwy gnom, który nie pozwala poecie zasnąć. Ravel sięgnął tu po repertuar środków, którymi muzyka XIX wieku przedstawiała istoty nadprzyrodzone – „elficką” lekkość figuracji i „diaboliczne” repetycje.
Marcin Trzęsiok
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 120 minut

Bilety

Wyprzedane

Strefa 3

KKM ulgowy

27,00 zł

Strefa 3

Ulgowy

33,00 zł

Strefa 3

KKM normalny

35,00 zł

Strefa 3

Normalny

43,00 zł

Strefa 2

KKM ulgowy

43,00 zł

Strefa 2

KKM normalny

51,00 zł

Strefa 2

Ulgowy

55,00 zł

Strefa 1

KKM ulgowy

61,00 zł

Strefa 2

Normalny

65,00 zł

Strefa 1

KKM normalny

69,00 zł

Strefa 1

Ulgowy

75,00 zł

Strefa 1

Normalny

85,00 zł

Miejsca

Podobne wydarzenia

Powiadom mnie

Zapisując się na newsletter zgadzam się z regulaminem serwisu i akceptuję jego warunki.